KÜÇÜK BİR KEŞİF
Harika Çocuk E. 3.5 yaşında. Annesi fazlasıyla bağlı ve
kendisi okulla ilgili sıkıntı yaşamıyor ama annesinin sürekli bekleme bölümünde
oturmasını istiyor. Ben de harika çocuk E. ile daha önceden bahçede arabalarla
oynamaya sözleşmiştim.
Oyuncak arabalarımızı alıp bahçeye çıktık. Bize harika çocuk
E.’nin yaşıtı harika çocuk Y’de eşlik
etti. Arabaları kaydıraktan bıraktık, uçağımızı lastikler üzerinde uçurduk. Bu
arada daha önce harika çocuk H.’de denediğim telefonla anneye bağlanma oyununu denedik.
E. duygularını çok güzel ifade etti ama
annesinin okulda ayrılmaması konusunda en ufak geri adım atmadı. Onbeş dakika
daha oynadık. Bu süreçte tırmanma merdiveninde E. ben olmadan hareket edemedi.
Bu anı daha sonra anne ile konuşurken anne bu durum ile ilgili kendine
özeleştiride bulundu.
Anne: Çocuğum düşer, yaralanır kaygısı ile bu tip oyunlarda
hiç tecrübesi yok.
Sohbetimizin devamında harika çocuk E’nin annesi bu tip oyun
ekipmanlarında çocuğunun gelişimi ile ilgili oyunlar oynatması gerektiğini
ifade etti. Biz harika çocuk E ile farklı bir niyetle oyun kurmuşken küçük bir
keşifte bulunmuş olduk.
Tüm annelere babalara bir soru: Terazinin bir tarafına çiziksiz bir diz-öbür
tarafına bedenini zorlayan, oyun yolu ile cesur girişimlerde bulunmak konusunda
hangisini tercih edersiniz?
Etkinliğe katılan grup: İki çocuk
Etkinliğin türü: Fırsat oyunu
Süresi: 25 dakika (yaklaşık)
BU GEMİ BİRLİKTE GİDER
Okulumuzdaki bütün 5 yaş üstü çocukları ile bir drama
uygulaması yaptık. Drama uygulamasının kazanımları grup odaklı idi. Grup içinde
diğerini dinleme, gruba fikir sunma ve diğerinin varlığına saygı ile hareket
etme fırsatları sunan bir program oluşturdum.
Uygulama grubu yaş önceliklerine göre iki gruba ayrıldı. Her
grubun önüne büyük bir resim kağıdı koydum.
Her çocuk birer çizgi ekleyerek toplamda bir gemi yaptılar. Çizgilerin
bütünü ile gemi yapmaları gerektiğini çalışmanın başında söyledim.
İkinci adımda geminin bir limandan diğerine varmak için
çocuklardan güç alacağını; bu güç alma biçiminin ise grubun aynı anda adım atma
oyunu ile gerçekleştirebileceğini söyleyerek, ikinci adımı oynattım.
Üçüncü adım yaşlara göre iki grup oluşturup çocukların
bedenleri ile gemi yapmalarını istedim. Bu aşamada çocukların birbirleri ile müzkeresi
ve sonuca ulaşmak için giriştikleri işbirliği görülmeye devamdı.
Bedenlerle geminin içinden ikişer çocuk seçtim ve
gemilerinin kaptanı ve tayfası olarak birbirleri ile konuşabileceklerini
söyledim. Uygulamanın bu aşaması verimli oynanamadı. Sanırım sorun benim
yönergeyi verme biçimimdeydi.
Dördüncü adım yine birlikte yürüme oyunu ile geminin
limanına geri dönmesi oldu. Böylece hem oyunu, hem de oynarken uyumlu yürümeyi
pekiştirmiş oldum.
Son aşamada farklı yaş gruplarından karma üçer kişilik
gruplar oluşturdum. Ve her çocuğa üçer tane ip verdim.
Ben: İplerinizi birleştirerek her grup kendi gemisini
yapabilir.
Aynı çalışmayı altı kişilik küme oluşturarak da pekiştirdim
ve çalışma sona erdi.
Genel değerlendirme: Gemide canlandırma aşaması yönergeden dolayı
zayıf kaldı. 5 yaş grubundakiler canlandırma aşamasında sıkıldıklarını söyledi.
Bu yüzden bu aşamayı planladığım sürede uygulamadım. Bir arada yürüme oyunu tüm
grubun konsantrasyonunu birden topladı. İplerle gemi yapma oyununa hepsi
katıldı. Büyüklerle karma gruplarda küçükler liderlik yapma fırsatı bulamıyor.
Bir sonraki çalışmada yaş özelliklerine göre iki ayrı grup kuracağım.
Etkinliğe katılım: 5 yaş üstü 12 çocuk
Etkinliğin türü: Drama Uygulaması (Tam yapılandırılmış
uygulama)
Etkinliğin süresi: 60 dakika
KUM HAVUZUMUZU YAPIYORUZ
Halil abimiz havuzumuzun alanını temizledi. 6 yaş üstü
katılımcılarımıza da küreklerini, el arabasını, kovaları dağıttım. Havuz için
gerekli kumu da çocuklara sundum. Çocuklar ellerinde kürek kova havuzlarına kum
taşımaya, taşıdıkları kumu tırtıklamaya başladı.
Kahvaltı saati geldiğinde onları işlerinden zor ayırabildim.
Yarın kendi kova ve küreklerini de getirecekler. İnşaat çalışmalarına
kaldıkları yerden devam edecekler.
Etkinliğe katılım: 6 yaş üstü
Etkinliğin türü: Oyun sağlayıcılığı – yarı yapılandırılmış
oyun uygulaması
Etkinliğin süresi: 40 dakika
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder